Ontwikkelaanpak Neurodiversiteit in het Onderwijs

Waarom deze aanpak nodig is

Steeds meer leerlingen met neurodiversiteit, zoals autisme, ADHD, TOS, dyslexie of een licht verstandelijke beperking lopen vast in het onderwijs. Ze vallen tussen wal en schip, krijgen niet de juiste ondersteuning, of raken zelfs thuiszitter. Ondanks talloze verbetertrajecten ontbreekt het nog steeds aan één samenhangende aanpak waarin kennis, praktijk en beleid elkaar versterken.

De Ontwikkelaanpak Neurodiversiteit in het Onderwijs brengt daar verandering in.
In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) werkt LBVSO, samen met partners uit onderwijs, wetenschap en praktijk, aan structurele verbetering. Niet door nóg een nieuw plan naast het bestaande te zetten, maar door te versterken wat al werkt en of te verbeteren. Daarnaast ontwikkelen we nieuwe ondersteuningen en onderzoeken we wat in de toekomst nog aanvullend nodig is.

 

Wat we gaan doen

De Ontwikkelaanpak richt zich op het hele onderwijscontinuüm:

  • van primair tot voortgezet en gespecialiseerd onderwijs,
  • tot externe onderwijslocaties, doorstroom en uitstroom naar vervolgonderwijs,
  • én de groep thuiszitters die nu buiten beeld valt.

In onderstaande zeven Advies- & Expertgroepen werken wetenschappers, ervaringsdeskundigen, professionals, ouders en jongeren samen aan beschreven thema’s:

  1. Advies- & Expertgroep Autisme
  2. Advies- & Expertgroep Passend en Inclusief Onderwijs
  3. Advies- & Expertgroep Verzuim, Voortijdig schoolverlaten en Thuiszitters
  4. Advies- & Expertgroep Doorstroom, Overgang en Voortijdig schoolverlaten
  5. Advies- & Expertgroep Huisvesting en Leeromgeving
  6. Advies- & Expertgroep Leermiddelenbeleid en Lerarenopleiding/Bijscholing
  7. Advies- & Expertgroep Ondersteuningsgebieden Neurodivers en Beleidsadvies norm Basisondersteuning

Deze groepen worden ondersteund door een Landelijke Proeftuin en een Kerngroep Wetenschappelijke Borging, zodat adviezen niet in een lade verdwijnen, maar direct getoetst, toegepast en geborgd worden. NVA neemt Advies-& Expertgroep 1 voor hun rekening en zij gaan hierin met experts en ervaringsdeskundigen alles rondom autisme in kaart brengen.

Hoe we werken

De Ontwikkelaanpak draait om samenwerking en praktijkgericht leren.
Iedere deelnemer, van onderzoeker tot leerling, levert een unieke bijdrage.
Ondersteuningsvormen, methodieken en onderzoeken worden verzameld, beoordeeld en verder uitgewerkt binnen een geborgd kader.
Alles wat werkt, wordt gevalideerd, getest en gedeeld.

Zo ontstaat een levend raamwerk waarin wetenschappelijke inzichten en praktijkervaring elkaar versterken.

Wat we willen bereiken

  • Toegankelijk en inclusief onderwijs waarin ieder kind zich gezien voelt
  • Betere doorstroom tussen onderwijssoorten en minder uitval
  • Eenduidige kwaliteitsnormen voor ondersteuning
  • Scholen die weten wat werkt en hoe het werkt
  • Structurele verbinding tussen beleid, wetenschap en praktijk

De opbrengsten worden in 2027 gebundeld in een landelijk eindadvies, inclusief handreikingen, formats en beleidsvoorstellen. Maar al tijdens het traject worden de eerste bouwstenen gedeeld, zodat scholen en samenwerkingsverbanden nu al kunnen beginnen met verbeteren.

Wie doen mee

De Ontwikkelaanpak wordt uitgevoerd door LBVSO als regiehouder, in samenwerking met
Egbert de Vries (SWV Amsterdam-Diemen) en prof. dr. Carolien Rieffe (Universiteit Leiden). Daarnaast nemen meer dan honderd organisaties deel van leraren en bestuurders tot studenten, ouders en jongerenvertegenwoordigers tot experts en wetenschappers.

Samen bouwen we aan een onderwijssysteem dat ieder brein begrijpt.

19_vrouw-met-ideeen-en-sterretjes.svg

Doe mee of blijf op de hoogte

Wil je meedenken of op de hoogte blijven van de Ontwikkelaanpak Neurodiversiteit in het Onderwijs?

Meld je aan voor updates via ndonderwijs@lbvso.nl of volg ons op de bekende socials.