Wie zijn wij

LBVSO is er voor alle leerlingen en studenten met ondersteuningsbehoeften

LBVSO begon ooit als belangenbehartiger voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs (VSO), maar vertegenwoordigt vandaag een veel bredere groep: ruim 850.000 kinderen en jongeren van 4 tot 27 jaar met een beperking, neurodiversiteit en/of extra ondersteuningsbehoefte. Dat doen we binnen álle onderwijsstromen: regulier en gespecialiseerd, én voor thuiszitters, VAVO-leerlingen, jongeren in residentiële instellingen of dagbesteding. Ook ná school blijven we betrokken, tot en met de doorstroom naar vervolgonderwijs (mbo, hbo, wo), werk of passende daginvulling.

Wij maken ons hard voor échte participatie van jongeren én voor structurele verbeteringen in het onderwijs, passend bij de leefwereld en behoeften van onze doelgroep. We brengen knelpunten onder de aandacht, werken aan duurzame oplossingen en nemen actief deel aan landelijke beleidsontwikkeling.

Met onze programma’s, presentaties en tools ondersteunen we scholen en instellingen door het hele land. Niet alleen op het gebied van participatie, maar ook rondom schoolverzuim, inclusie, overstap naar vervolgonderwijs, mentale gezondheid en toegankelijkheid.

LBVSO signaleert niet alleen, maar ontwikkelt ook: vernieuwende programma’s, platforms en apps die bijdragen aan een onderwijs- en zorgsysteem waarin álle jongeren tot hun recht komen.

Portefeuille & Drijfveer

Ons Bestuur: inhoudelijk sterk, strategisch gedreven

Het bestuur van LBVSO bestaat uit jongeren met ervaring én visie. Zij vertegenwoordigen een brede groep jongeren van 4 tot 27 jaar met een beperking, neurodiversiteit of ondersteuningsbehoefte, in álle onderwijs- en zorgvormen. Elk bestuurslid heeft een stevig gevulde portefeuille en stuurt actief op verandering binnen beleid, praktijk en systeem. Hun inzet reikt verder dan het onderwijs alleen: ook zorg, participatie, jeugdstelsel en armoede horen bij hun domein.

Ze voeren gesprekken met Kamerleden, beleidsmakers, inspecties, onderzoekers, gemeenten en samenwerkingsverbanden, én ontwikkelen ondertussen eigen programma’s en tools.

Elijah - Voorzitter & Strategisch Systeembouwer

Portefeuilles:

  • Staatsexamens & toetsvoorzieningen
  • Kwaliteit van onderwijs & toezicht
  • Passend onderwijs & inclusiebeleid
  • Ondersteuningsplannen & monitoring
  • Leerlingenvervoer
  • Lerarentekort en impact op ondersteuning
  • Schooluitval & verzuimbeleid
  • Thuiszitters
  • Transities tussen onderwijsniveaus (vo/vso naar mbo-hbo-wo)
  • ABA-behandeling & alternatieven
  • Beleidsstructuren, jongerenparticipatie & wetgeving
  • Kansengelijkheid, toegankelijkheid & systeemkritiek
  • Jeugdzorg

“Voor jongeren met een beperking moet je geen vangnet regelen, maar een stevige brug. En daar timmeren wij elke dag aan.”

Shaquille - Sociaal-maatschappelijk Bestuurder & Veiligheidsaanjager

Portefeuilles:

  • Armoede, bestaanszekerheid en onderwijskansen
  • Sociale veiligheid
  • Residentiële instellingen
  • Psychosociale ondersteuning
  • Jeugd-GGZ, 18+ en aansluiting op Wmo/Zvw
  • Jongeren met multiproblematiek
  • Mbo-doorstroom en praktijkgerichte leerroutes
  • Veiligheid in zorg- en onderwijsinstellingen

“Ik wil structurele verandering, niet voor de bühne, maar voor de klas, de instelling en de straat.”

Helena - Onderwijs-zorgverbinder & Inclusieadviseur

Portefeuilles:

  • Jeugdwet, WLZ, PGB & zorgtoegang
  • Inclusief onderwijs en implementatie VN-verdrag
  • Uitstroom vo-vso / dagbesteding / werk / vervolgonderwijs
  • LHBTIQA+ jongeren & intersectionele ondersteuning
  • Rechten van jongeren in gesloten en open jeugdzorg
  • Begeleiding van jongeren zonder startkwalificatie
  • ABA-problematiek & herstelrecht
  • Brede transformatie van jeugdstelsels
  • Kinderrecht
  • Wetten en initiatiefwetten op onderwijs en zorg

“Ik kan niet tegen onrecht. En ik weet: beleid verandert pas als je het zelf meeschrijft.”

Gezamenlijke aandachtsgebieden

Alle bestuursleden zetten zich collectief in voor:

  • Jongerenparticipatie & medezeggenschap
  • Kansengelijkheid en toegankelijkheid
  • Duurzame wetgeving rondom onderwijs & zorg
  • Innovatie van beleid en instrumenten

Ons team

Het bestuur wordt versterkt door een beleidsmedewerker en office assistant. Samen vormen zij een slagvaardig team dat opereert op landelijk niveau, inhoudelijk sterk, strategisch onderlegd en altijd met de doelgroep voorop.

Raad van Advies

De Raad van Advies (RvA) van LBVSO fungeert als klankbord en strategische denkkracht voor het bestuur. De leden van de RvA brengen ieder hun eigen expertise, ervaring en perspectief mee uit, zorg, onderwijs, wetenschap, beleid en maatschappelijke innovatie.

De RvA denkt mee over de lange termijnkoers van LBVSO en adviseert gevraagd en ongevraagd over strategische keuzes, complexe dossiers en beleidsontwikkelingen. Wanneer het bestuur voor belangrijke besluiten staat, biedt de RvA richting, reflectie en verrijking van het perspectief.

Door de diversiteit in achtergrond en deskundigheid is de RvA in staat om vanuit meerdere invalshoeken bij te dragen aan de impact en ontwikkeling van LBVSO.

Samenstelling Raad van Advies

Voorzitter

  • Paul van Meenen - Eerste Kamerlid (D66), gespecialiseerd in onderwijsbeleid

Leden

  • Michael Belderink - expert in gespecialiseerd onderwijs
  • Prof. dr. Carolien Rieffe - Hoogleraar Inclusive Development, Universiteit Leiden
  • Julie Wevers - onderwijs & inclusie + autisme
  • Vacature - Binnenkort volgt aanvulling

 

 

Vragen of interesse? Neem contact met ons op

Alle LBVSO-activiteiten worden georganiseerd voor en door leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs. Ook jij kan meedoen!

Contact opnemen